söndag 1 april 2007

innehållsförteckning


Romanen som släpps i maj baserar sig till stora delar på bloggtexter men det är inte bloggen i bokform. Jag har lagt till, dragit ifrån, ändrat, fiktionaliserat.

I den här omarbetningsprocessen har jag haft stor nytta av dialogen med min förläggare och min redaktör. Ingen av dem har ju läst bloggen; de har läst mitt inskickade manus (som redan det var lite annorlunda än bloggen) och sett det som en framtida bok. Sen har både de och jag kommit med synpunkter och idéer; jag har jobbat om manuset ett par vändor, redaktören har gjort sitt jobb och successivt började det förvandlas från manus på A4-papper till blivande bok.

När jag och min redaktör träffades för att gå igenom alltihop, var manuset satt, plus att hon hade kommit på en smidig layoutmässig lösning på textindelningen. Vilken skillnad det gjorde! Det var mycket lättare att se att det snart skulle vara färdigt, att det snart skulle kunna bli en bok.

Inga kommentarer: