söndag 15 april 2007

Titeln


När jag startade min första blogg (den som boken till stor del baseras på) var jag tvungen att hitta på en rubrik. Att börja skrivprojekt med att välja titel på dem är för det mesta ganska svårt tycker jag. Men den här dök bara upp en morgon när jag stod i duschen och lät vattendropparna falla mot den kreativa massan av hjärnceller.

Jag visste att det fanns en hemsida som hette Things my girlfriend and I have argued about* som sen hade blivit bok. Jag hade inte läst hemsidan eller boken** (det har jag fortfarande inte) men jag tyckte ändå det kunde vara kul att konstruera en svensk sida på nätet som associationsblinkade till den. Dessutom trodde jag att det skulle passa mig utmärkt att ha en titel som var ett sånt krasst understatement. Och så tänkte jag att titeln var tillräckligt lång och krånglig för att vara absolut omöjlig att komma ihåg exakt men absolut möjlig att minnas ungefär, och det tyckte jag också var lite roligt.

När manuset var antaget berättade min förläggare att ett par personer hade kommenterat att det ju redan fanns en bok som hette något liknande och undrade om vi skulle byta titel. Jag sa som det var; att för min del fanns det ingen prestige i det och att vi gärna kunde byta; men att jag å min sida hade fått positiva reaktioner på titeln, och till och med en rekommendation från en som visste att jag skulle skicka in manuset att absolut behålla titeln för att den var så bra.

Min förläggare gillade den också, så vi bestämde oss för att behålla den. Och jag gillar fortfarande den där krassa understatementfeelingen som titeln förmedlar jämfört med bokens innehåll.


* Det vill säga, jag visste att det fanns en hemsida som hette något liknande. Jag hade inte exakt koll på de enskilda orden.

** bara läst om den

Inga kommentarer: