onsdag 4 april 2007

sommarvibbar

Jag är projektanställd. Känner knappt till någon annan arbetsform. Det vill säga; jag vet att de existerar. Men ett kontrakt som det står "tills vidare" på har jag inte skrivit under sen jag var 20. Nu har jag kommit upp i den åldern när jag gärna skulle vilja kika lite närmare på papper med såna slags formuleringar, och det ska inte mycket till för att jag med glädje skulle sätta min namnteckning på ett sånt A4. Men det är som om man liksom är mer lockande för nya projektanställningar än för fasta arbeten när man redan är en gammal projekträv. Eller så har det nåt att göra med att min kompetens inte precis brukar omsättas i fasta tjänster så vidare ofta.

Vid den här tiden på året brukar jag fantisera om särskilt en aspekt som hör fasta anställningar (eller minst ettårslånga projektanställningar för den delen) till: Att kunna planera sin tid. Bland annat sin semester. Att veta att man kommer att kunna ta semester. Att slippa ta ut alla sina semesterdagar under projekttiden för att arbetsgivaren inte har råd att ge dem i efterhand. Ett sånt slags jobb längtar jag efter.

Så om du som läser det här är arbetsgivare och har ett schysst* jobb till en schysst projektledare i samhälls-eller kultursektorn, så är du varmt välkommen att höra av dig! ;)

* förresten, det behöver inte vara schysst, det räcker med jobb, bara det är betalt ;) (och att semestermöjligheter redan i sommar ingår)

Inga kommentarer: