måndag 16 april 2007

Bang och Astrid Lindgren


I sin biografi över Astrid Lindgren beskriver Margareta Strömstedt en episod från Rabén och Sjögrens första tid som förlag. Juryn för en flickbokstävling diskuterar vem som ska få andrapriset. Elsa Olenius, en av jurymedlemmarna har skrivit "troligen Bang*" på ett av tävlingsbidragen och när Hans Rabén sprättar upp kuvertet med namnsedeln säger han "Hoppas det är Bang!". De ville att det skulle vara någon känd, som de kunde lita på skulle sälja och höja flickbokens status.

Men det var inte Bang, utan en ditintills okänd hemmafru. Manuset hette Britt-Mari lättar sitt hjärta och var Astrid Lindgrens bidrag till tävlingen.

Jag tänker på den där episoden varje gång jag läser om antingen Astrid Lindgrens ungdomsböcker eller Bangs kåserier. Jag förstår att de trodde att det var Bang, fast jag hade förstått det ännu mer om det hade varit någon av Kati-böckerna de hade läst, där jag tycker det finns mer av både det kåserande och av samhällsiakttagelser. Det finns stora likheter i deras schvungfulla sätt att hantera humor och i deras språkliga stil. Det finns kaxighet och krasshet som liksom blandas om vartannat tillsammans med en rejäl dos saklighet.

Och jag undrar i vilken mån Astrid Lindgren var influerad av Bang**, och om Bang blev inspirerad eller influerad tillbaka. Och jag undrar om någon har fördjupat sig i det här? Och jag undrar om jag betraktar likheterna som större nu, än vad man skulle gjort då? Kanske är en del av det som jag ser som likheter dem emellan snarare tidstypiska tecken från den kåserande stilen som rådde på 40- och 50-talen? Men mycket väljer jag i alla fall att tolka som deras unika skrivröster, för om det fanns tidstypiska tecken så måste de i sin tur i stor utsträckning påverkat dessa.


* Bang var, för er som inte vet, en känd journalist och kåsör, verksam under en del decennier på nittonhundratalet. Finns fina urvalsvolymer med hennes texter för er som vill kolla in henne.

*jag har för mig att jag har läst någonstans att hon gillade Bang men nu kan jag inte hitta den uppgiften någonstans. (Fast det kanske man kan ta för givet att hon gjorde, å andra sidan) Någon som vet?

Inga kommentarer: