söndag 6 maj 2007

om skrivandet om skönlitteratur som baserar sig på det självupplevda


Jag har inte tänkt färdigt än. Men jag måste kasta ut några funderingar. Daniel Åberg har redan berört ämnet. Karin Stensdotter också. Det handlar (bland annat) om några av recensionerna av Isobels bok. Jag har inte läst boken. Men jag har läst recensionerna.

Att jag funderar över dem och det de uttrycker är naturligtvis till minst hälften ren och skär självupptagenhet. För det är klart att jag nu börjar undra över om min bok - om den blir recenserad - kommer att bli bedömd och läst på ett särskilt sätt för att den till stora delar baserar sig på texter jag skrev i en blogg.
Och vet ni vad? Jag är så innerligt tacksam för att min förläggare och hennes kollega, som var de två första på förlaget som läste mitt manus, inte hade läst min blogg. De läste mitt manus som ett romanmanus, ingenting annat, och bedömde den utifrån de kriterier och kvalitetskrav som gällde för att den skulle passera nålsögat och kunna bli publicerad.

Vad som förvånar mig är att det ordas så mycket om bloggar när det gäller Isobels roman. Om jag förstått det rätt så är Isobels bok inte baserad på hennes blogg. Däremot handlar den om ett ämne som hon har bloggat om. Och det finns ett självbiografiskt stoff. Men ändå. Hennes bok är en bok, är det inte så? Så varför denna upptagenhet med hennes blogg, med bloggar och bloggande när hennes bok ska recenseras? Romanen är ju inte publicerad där. Hon har valt att publicera texten i romanform, i bokform, inte på nätet. Lika relevant hade det då kunnat vara att diskutera hennes skrivande i Expressen, en annan publiceringskanal Isobel använder för sina texter (och ja, någon recensent tar också upp detta, vill jag minnas, men det är inte till tillstymmelse ett så dominerande inslag i recensionerna som det här med bloggen). Men en tidning är ju nu ändå en välbekant kanal för publicering av texter, medan bloggen som publiceringsform fortfarande verkar vara uppseendeväckande.

I sin recension i SVD av Jag går bara ut en stund skriver Lina Sjöberg: ”Om det vore en blogg skulle jag inte ha läst den och om jag hade läst den skulle jag aldrig ha trott mig om kompetensen att bedöma den i sin genre.”

Lina Sjöberg verkar utgå från att en blogg är en genre. Jag håller inte med. En blogg är en plats att publicera sig på. Man kan publicera vilka genrer som helst på en blogg. Dikter, deckare, noveller, självbiografiska texter, artiklar, debattinlägg, politiska pamfletter, essäer, kåserier, facklitteratur...

Jag tror att bloggen kommer att användas mer och mer av författare, wannabeförfattare och skribenter som använder den som en plats för att experimentera i textform men också för att snabbt publicera sina litterära alster. För mig personligen har den fungerat på båda sätten och jag är långt ifrån unik. Ändå är det fortfarande just dagboksepitetet som per automatik klistras på bloggen, snarare än andra beskrivningar. Och javisst, den har funkat/ funkar ibland som dagbok för mig också, och javisst, jag har skrivit personligt och vad som kan beskrivas som självutlämnande.

Så här funderar
Nina Björk i DN: …” när självutlämnande dagboksbloggar blir romaner fylls det litterära rummet av cybervänner som berättar om sig själva i stället för författare som gestaltar något vi läsare oftast tror är påhittat. Skulle det vara en förlust för litteraturen som ett speciellt rum för mänsklig existens? Eller skulle det bara vara en sund avromantisering av bilden av den geniale Konstnären som skapar utan grund i egen kropp och erfarenhet?”

Heder och cred till Nina Björk som på det här sättet funderar förutsättningslöst och prestigelöst kring det här, och öppnar upp för en diskussion som jag hoppas kan fortsätta och gärna pågå, för det verkar behövas i ett kulturklimat där bloggar per definition och självbiografiskt romanstoff per definition verkar vara något som väcker känslor och som många tycks ha en vilja formulera åsikter om och positionera sig utifrån.

Jättebra alltså att hon tar upp ämnet på det här sättet. Men funderingar väcker det likväl, inte bara som berör hennes text, utan kring många kulturartiklar och recensioner jag läst som berör skönlitteratur som växt fram ur personliga erfarenheter och upplevelser.

Jag är inte så värst bevandrad i litteraturvetenskap, men inte är självutlämnande texter en ny form av litteratur heller? Skönlitterära texter med självbiografisk resonanslåda har funnits länge. I lyrik och i musiktexter blir det självbiografiska anslaget sällan ifrågasatt. Men när det kommer till skönlitterär prosa är det som om det fortfarande måste betonas och pekas ut huruvida något är självbiografiskt eller inte, och helst i hur stor grad.

Och när det kommer till författare som bloggar är det som om deras böcker måste sättas i relation till deras bloggar. Jag vet inte varför. Jag förstår inte varför en text inte bara kan bedömas som en text ?

Jag vet inte, jag är nybörjare. Men jag vill gärna önska att det är den litterära kvaliteten som är avgörande och som är i blickfånget, snarare än genrer och etiketter, och för mig finns den litterära kvaliteten i språket, stilen, kompositionen, berättelsen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet. Mer genomtänkt och välanalyserat än mitt inlägg i frågan tycker jag. Ska bli intressant att läsa din bok!

Karin S sa...

Håller med. Med den här inställningen så verkar du faktiskt vara författare, och din bok kommer att bedömas som en bok, inte som något annat.
Skönt!
Det behövs "riktiga författare" som en liten sekreterare på Bonniers sa så gulligt till mig.

Lycka till!

Anonym sa...

Tack för intressant läsning.
Direkt efter fortsätter jag i min bok, Tillsammans är man mindre ensam, och läser: "Det är den dagbok Dürer skrev under sin resa till Nederländerna mellan 1520 och 1521... En sorts kalender eller anteckningsbok".

Nu har jag inte läst Dürer, men antagligen är det ett ovärderligt tidsdokument.
Nu skulle det avfärdas omgående som en ointressant blogg, i många kretsar.

Anonym sa...

Bra inlägg. Jag har varken läst boken eller Isobels blogg men jag har läst och förvånats över recensionerna.
Jag satt och halvslumrade på min första föreläsning i litteraturvetenskap, satt långt bak i en enorm hörsal, men vaknade till ungefär halvvägs igenom av att föreläsaren skrek "Goethe är död!". Med detta ville han lyfta fram vikten av att skilja på text och person. Texten lever ett eget liv oberoende av författaren.

Sabina sa...

Hej Daniel, Karin, Robert och Karin,
Tack för era kommentarer och för att ni drar ert strå till stacken med era tankar i ämnet.
Jag fortsätter fundera på de här frågeställningarna och måste nog fortsätta ta upp det. Hoppas att fler gör det!

Ing sa...

Men ändå, en text är inte bara en text, jag förstår Nina Björk när hon skriver att "det står en människa i vägen" när hon ska tycka något om Isobels bok. Läsningen av en text påverkas ju av många olika saker, inte minst påverkas den - tycker jag - av den relation man har till författaren. Och bloggare, i all synnerhet bloggare som är personliga, eller rent av privata, får man ju en relation till. Man har läst, berörts, förstått en del, kommenterat, fått kommentarer tillbaka osv, ibland under flera års tid. Då är det kanske inte alldeles enkelt att förhålla sig neutral, att skriva en recension baserad på romanen och inget annat, i synnerhet inte om den romanen i mångt och mycket handlar om just det som författaren skrev om på sin blogg.
Så för min del handlar det som Nina Björk tar upp inte om problem med (helt eller delvis) självbiografiska romaner, utan på det dilemma som uppstår när man ska recensera en författare som man har en relation till. Det står faktiskt en människa i vägen för den där jäkla texten.

Men egentligen tycker jag att allt det där är ett pseudoproblem som uppstår enbart när recensenten faktiskt har den där relationen till författaren. Att en helt/delvis/inte alls självbiografisk roman som påbörjats på en blogg inte skulle kunna bedömas för sina litterära kvaliteter verkar ju helt märkligt. Det kanske är så enkelt som att Nina Björk borde ha överlåtit det till någon annan att skriva den där recensionen - likaväl som att man nog bör undvika att recensera sina verkliga vänner så ska man kanske inte recensera sina "cybervänner" heller...

Sabina sa...

Hej Ing,
du tar upp en relevant aspekt som absolut hör hemma i den här diskussionen. Tack för att du delar med dig av dina tankar.