söndag 20 maj 2007

läsning


Jag läser olika böcker på olika sätt. Några få så intensivt att det nästan är som att fysiskt inta något. Jag vet ju att jag inte äter ord, men det är en slags känsla av att jag verkligen tar in texten i mig och det är en nästan fysisk förnimmelse; en koncentration och en upptagenhet som engagerar mig helt och hållet.

Andra läser jag med lika stor men annan slags koncentration; mer av dröjande reflektioner, mindre av upplevelse att texten landar inuti mig.

Ytterligare andra snabbt och intensivt, för att berättelsen drar tag i mig och jag måste och vill hänga med så fort som möjligt för alla orden står ju redan där och väntar, allting finns redan där, det är bara att läsa läsa läsa och det går inte att sluta.

En annan slags läsning är den som visserligen är en sträckläsning men mer som ett flöde i liten bäck än den där vårfloden som jag beskriver här ovanför. Lätthetsläsning kanske man kan kalla det.

Så finns det en sorts läsupplevelse som är rätt så lågmäld av sig. Man läser lite en kväll och en bit nästa och boken är bra och lockar till vidare läsning men antingen är den inte tillräckligt bra för att bli ögonblickligen slukad eller så är den bra på ett sätt som gör att den passar att småläsa i.

Jag gillar alla sorterna. Jag tror jag behöver dem alla. Jag vill definitivt ha dem och jag vill inte vara utan någon sort alltför länge och om jag har haft väldigt mycket av en sort blir jag mätt på den och hoppas på att nästa bok ska bidra med någon av de andra sorterna.

2 kommentarer:

M sa...

Gillar också alla dessa sorter. Sedan finns det tyvärr ytterligare en, den som är som är omöjligt att ta sig igenom. Vissa har jag försökt ett flertal gånger utan framgång :)

Sabina sa...

Hej Mattias,
Du har rätt. Och så finns det en sort till; de som är bra men som man ändå inte läser färdigt. Jag vet inte vad det beror på, men ibland kan jag känna att jag har läst tillräckligt i en bok; att jag inte behöver läsa mer, även om jag faktiskt har tyckt om det jag läst.