måndag 28 maj 2007

god fångst

Jag har varit på biblioteket. Egentligen skulle jag bara lämna två böcker och ta en snabb titt bland nyinkomna pocketböcker. Men blädderlyckan där var så framgångsrik att den inspirerade till fortsatt bokbeskådning.

På väg i ivrig fart mot skönlitteraturavdelningen gjorde jag en hastig gir och haffade jag en varukorg som stod staplad ihop med sina varukorgskolleger i ett hörn, vilket var tur, för jag är inget vidare på att balansera högar av böcker i händerna när högarna överstiger tiotalet böcker i olika format. *

Efter skönlitteraturen passerade jag ytterligare två avdelningar, lite i förbigående sådär, men korgen räckte som förvaringsutrymme hela vägen fram till bokutlåningsdisken och jag hade med mig en fantastiskt rymlig grön tygpåse som de fick plats i allihopa när de väl var utlåningsregistrerade.

Fastän jag mycket väl känner till att det finns folkbibliotek och är väl insatt i de mer grundläggande principerna (att man får låna kostnadsfritt om man bara har skaffat sig ett litet magiskt kort, även kallat lånekort) så blir jag med ojämna mellanrum ändå sådär överraskad över bibliotekens existens.

Tänk att det verkligen finns ställen dit man kan gå och välja ut massor av böcker som man har lust att läsa och att man får låna hem dem kostnadsfritt i fyra veckor! Det är helt otroligt! Man kan prova att läsa vad som helst. Gillar man det inte är det bara att sluta läsa och lämna igen bokskrället och så kan man ta sig dit igen och fortsätta låta nyfikenheten och den tillfälliga läslustprincipen styra även nästa gång man lånar.

Idag kom jag hem med både såna där böcker som jag kollat in bland säsongens utkomna och tänkt att den där och den där och den där vill jag läsa, några totalspontanlånade och några tidigare påtänkta som ändå aldrig förut rymts i ska-läsa-högen. Den sista kategorin är vansklig. Jag har märkt för min del att det inte är bra om jag för länge gått och tänkt att den där kanske jag ska läsa någon gång. Risken är att jag inte fixar att uppbåda tillräckligt mycket intresse om jag tänkt kanske-tankar om en bok för många gånger. För något har ju avhållit mig tidigare från att förvandla kanske-tanken till påbörjad läshandling. Men vi får se.

Nu gör det mig inte lika mycket att min förhandsköpta Stieg Larsson inte har levererats än; jag kanske kan stå ut med att hålla mig till några andra deckare eller romaner eller fackböcker så länge. Vem vet, jag kanske till och med fastnar i några andra böcker så pass djupt att jag dröjer med att läsa den sista Milleniumdelen även när den till slut har nått mig i sitt lilla beigerejäla kartongkonvolut.


*Vad gäller att balansera böcker i händerna vill jag särskilt varna för att blanda pocket och kartonnage, rätt som det är så är det någon liten pocketrackare som glider iväg och på så sätt utmanar hela högens jämvikt, sätter den i gungning och i värsta fall orsakar total kollaps vilket innebär att ett okänt antal böcker störtdyker mot golvet medan man desperat står och försöker jongler-fånga åtminstone någon av dem innan man olyckligt tvingas konstatera att samtliga har nått linoleummattan, vilket högst påtagligt är en felaktig förvaringsplats för böcker på bibliotek**


** däremot har jag förstått att det finns de som tycker det är okej i hemmiljö, även om jag själv aldrig anammat det utövandet av bokförvaring



2 kommentarer:

Petra sa...

Nej, men, NÄÄ! Böcker ska förvaras i bokhyllor, sorterade efter författare och utgivningsår. De ska stå lite luftigt så inte pärmarna skadas och ibland måste man ta ut dem och blåsa bort damm och kanske smeka lite kärleksfullt över favoriternas omslag och bläddra lite med ett leende. Böcker är ju en SKATT! ;-)

Sabina sa...

Petra,
du är ett bibliofilföredöme! :)
Jag är rätt så schysst mot mina böcker och därmed mot mitt ordningssinne. :) Och en del står i bokstavsordning, annat i ämnesordning och inte så mycket står i oordning. ;)