söndag 13 maj 2007

den här tiden


Min plan är (har hitintills varit, i alla fall) att inte läsa recensioner eller omdömen vare sig i tidningar eller på nätet. Om det nu blir några, vill säga. Min förläggare trodde inte att jag menade allvar och undrade om hon i alla fall inte skulle sila dem åt mig. Kanske ändrar jag mig, fast än så länge känns det inte så. *

Är jag feg? Kanske. Men det är inte så enkelt att det (bara) handlar om rädsla för negativa omdömen eller att känna sig gruvligt missförstådd eller vad det nu kan vara man kan bäva för. Det är också ett slags utforskande av hur man gör för att känna sig så bekväm som möjligt i den här situationen. Jag gillar att låta allt vara så mycket som vanligt som möjligt. Och det blir mer som vanligt om man låter bli att konsumera media där något man själv producerat figurerar tycker jag.

Går jag miste om viktiga lärdomar? Jag vet inte. Jag tror att jag känner bokens och berättelsens styrkor och svagheter ganska väl. Men säkert finns det många perspektiv jag trots allt inte är medveten om. Säkert finns det intressanta och utmanande tankegångar som jag i så fall går miste om.

Skulle jag lära mig något jag kan ha nytta av i mitt fortsatta författarskap? Har recensioner den inverkan? Det har jag naturligtvis ingen aning om.

Men just nu är jag inne i helt andra sorters skrivande, helt andra slags berättelser som har minimalt gemensamt med min debutroman. Och kanske är det en del av förklaringen; att jag längtar efter att få dyka ner i dem; att det är en splittrad period att uppehålla sig vid en färdigskriven bok när man har så många andra texter man vill ägna sig åt.

Samtidigt är ju den distansen jag har nu lärorik i sig; när man så här i efterhand betraktar det man skrivit, funderar över det, får frågor om det, försöker finna formuleringar som bäst fångar det man menar, tycker, känner, vill. Det är - och nu är jag uppriktig även om jag tar till floskelord - utvecklande och inspirerande.

Och en del av processen. Den långa, långa processen att ge ut en bok.


* Vi får väl se nästa vecka om jag håller fast vid det eller inte.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Sabina!

Jag hörde dig på p3 härom dagen och har nu letat mig fram till din blogg. Jag instämmer med alla andra som berömmer ditt sätt att skriva - fantastiskt kul att du gett ut en bok!! (Jag ska genast beställa den)

Många kramar från Linda, din gamla granne och medarbetare

Sabina sa...

Hej Linda,
Kul att höra ifrån dig! Tack för dina ord. Hoppas du har det bra och trivs med allt. Jag ber vår gemensamma A. att förmedla ett mail till dig och är lite utförligare där.
Ta väl hand om dig!
Varm kram från Sabina!

Petra sa...

Tack söta rara för boken och den gulliga lappen! Den kom i brevlådan idag! Nu vet jag vad jag ska sysselsätta mig med i helgen! ;-)

liffer sa...

Wee, jag fick boken i lådan idag! Underbart! :)
Efter en snabb titt ser den väldigt lovande ut. Jag hoppas hinna läsa den i helgen (det är ju ändå långhelg).
Tack!

Skogsrået sa...

Fick också boken idag. Nu är den utläst. Den var precis så bra som jag förväntat mig: grymt bra!!!

Jag låg och tänkte *hoppas hoppas att badmössan kommer* och så kom den tillslut, och jag skrattade gott åt hela idiotin mitt i allt.

En lysande bok. Nu vill jag bara veta när du kommer att signera böcker här i stan så jag kan köpa en kopia också till min bästa vän som jag tror skulle uppskatta den :)

Tack och tack igen!!

Sabina sa...

Hej på er och tack för era positiva utrop. Men ni ska tacka förlaget o inte mig; det var de som tyckte att de hade några extra ex att sprida.
Tack till dig skogsrået för komplimangerna. Inga signeringsevenemang eller andra evenemang är inbokade. Tack och lov för jag vet inte hur man beter sig på sånt. :)

Karin S sa...

Strategin låter klok med tanke på att det är just självbiografiskt, stoffet.
Sen kan du ju alltid ändra dig...

Anna sa...

Hej Sabina!
Roligt med boken, jag följde din blogg förut och fick alla mina vänner att göra det också. Om recensioner: Jag släppte min debutskiva* i slutet på mars och hade bestämt mig för att inte läsa några recensioner. Men när jag av en händelse fick se ett par rader från en recension** som var så uppenbart felaktiga*** så kunde jag bara inte låta bli att klicka mig fram till den och läsa. Och när jag hade gjort det - tja, det var inte så farligt som jag hade trott. Sedan dess har jag faktiskt läst de recensioner som jag fått mig tillsända. Och det är en märklig upplevelse att läsa om sig själv och sitt arbete på det sättet - att bli definierad av någon annan. Men ändå intressant, som upplevelse betraktad ;-)
Ser fram emot att läsa din bok!
Kram,
Anna
* Rätt självbiografisk den också.
** Den fanns på nätet fem dagar innan skivan släpptes, jag var helt oförberedd...
*** Läs mer på min blogg: annadobling.blogspot.com

Sabina sa...

Hej Anna,
Tack grattiset och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. En författarkompis till mig har en liknande inställning. Jag ska se om jag kan anamma den till nästa bok, om jag skulle ha turen att få ge ut någon mer. :)