måndag 7 maj 2007

att släppa en bok

I fredags kväll hade jag min lilla boksläppsceremoni. Ceremonier är bra. Syftet med ritualer ska inte underskattas. Ett sätt att understryka något, synliggöra något, stanna upp. Och vara tillsammans. Och tillsammans med andra bekräfta det som händer.

Jag hade så roligt. Jag var så glad. Jag hann visserligen inte prata med någon, kändes det som, för man gör inte det när man samlar 65 personer som avlöser varandra i närvaro under tre timmar och man har två stycken uppläsningspass att ta hand om.

Men jag hann kramas och säga hej och signera böcker och till och med byta några ord med några av alla som var där och stå och småsnacka i mikrofonen om sånt jag trodde i stunden att jag ville säga och presentera några av mina skrivarkompisar och läsa egna texter och jag trivdes som den uttjatade fisken i vattnet* och jag tror att jag log hela kvällen; det kändes så.

Det var så häftigt, så underbart, att få ha personer från så många olika håll och perioder av sitt liv omkring sig en sån kväll. Att så många ville komma och dela den stunden med mig. Wow. Min tacksamhet och glädje var absolut total efteråt.


*man kan förmoda att det uttrycket uppfanns innan miljöförstöringen i hav och sjöar var ett faktum

5 kommentarer:

Anonym sa...

och vi som var där, med dig, var lika glad vi...tack för att jag fick vara med! fantastiskt!

Anonym sa...

Jag instämmer med föregående talare - jag är så glad för din skull! Grattis igen!!! Och trots att texten i boken är bra så blev den ännu bättre när du läste den! Du borde göra en talbok av den!
Kram

Anonym sa...

hej Sabina! jag följer din blogg med stort intresse. grattis till publiceringen, det var du väl värd! bloggböcker ska inte underskattas. jag kommer själv ut med en roman i höst (på det mindre förlaget Författarhuset) och undrar om du har några tips angående release-party ? fick du någon hjälp av förlaget? vilken lokal höll du festen i? jättetacksam för svar. keep up the good job! kramar från Lollo

Sabina sa...

Hej Lollo,
Tack för grattiset och lycka till med din egen process mot publicering!
Mitt bästa tips när det gäller boksläpp är att du tänker efter hur d u vill ha det och göra det på det viset. En författare jag pratade med valde att bara ha middag hemma med några vänner för att fira. En del firar inte alls. Några bjuder in folk på ett glas på en bar. Andra gör det stort. Jag gjorde det på "mitt" sätt, som i det här fallet alltså var att arrangera en uppläsningskväll ihop med några andra skribenter och passade på att släppa boken samtidigt, sådär lite i förbigående ;). Kände mig inte bekväm vid tanken på att kvällen bara skulle handla om mitt skrivande; därför gjorde jag så.
Jag valde att satsa på ett så enkelt arrangemang som möjligt (, hyrd lokal, kompisar som läste, minimalt med för- och efterarbete). Kontakta dina privata kontakter och ring till någon kulturinstans eller studieförbund i den kommun du bor i och hör om de har tips på lokal. Kolla om föreskrifterna passar ditt arrangemang. (maxantal pers som får vistas i lokalen samtidigt etc etc). Kontakta ditt förlag och fråga hur de brukar medverka. Gör upp inbjudningslistor i god tid så att du hinner komma på om du glömt någon. Här är det bra med ett snack med förlaget. Berätta vad du vill göra och om du har egna önskemål om vad du skulle vilja att de hjälpte till med, så fråga.
Lycka till!

Anonym sa...

Tack så jättemycket Sabina för dina peppande förslag. Håller med om att det kan vara jobbigt med ALLT ljus på en själv. Har tänkt ha uppläsningar/framträdande av de 4 tjejer som gav mig feed-back medan jag höll på att skriva. När jag hittat en lämplig lokal och bestämt datum så hör jag av mig igen. Du är bjuden så klart ;=) Kramar