fredag 25 maj 2007

Helgens boktips

(Det här är partisk* oförblommerad reklam för två böcker jag tror är bra fastän jag inte har läst dem än.)

Gilbert Sorrentino: Himlen förändras. Översatt av Christian Ekvall

Mer om boken finns till exempel här och här

Per Engström : Parkerna i gläntan, vetskapen om atmosfären och hela arbetet med lyckan
Mer om den hittar man bland annat här. Plus att det finns positiva recensioner av den i hur många tidningar som helst.


Sorrentinoboken har jag varit nyfiken på ända sen jag såg det fina omslaget och Per Engströms bok har jag varit övertygad om att den är bra ända sen jag fick syn på titeln för första gången.
Det är lustigt hur vissa böckers framtoning gör att man i förväg kan få en sån stark tilltro till dem som läsvärda.


*1: reklam är alltid partisk, jag vet
*2: Trovärdighetsredovisning: Partiskheten grundar sig nu inte bara på min subjektiva förtjusnng inför omslag respektive titel, utan på att jag tycker att översättare resp författare är trevliga personer


Inga kommentarer: