tisdag 12 juni 2007

mer om bloggböcker*


Olle har skrivit bloggboksrelaterade texter tidigare och länkar också till tidigare debattställen.

Karin delar med sig av sina tankar som författare och bloggare.

Daniel skriver bland annat om risken att klumpas ihop och reduceras till en etikett. Och delar med sig av sina egna författarerfarenheter, och säger att han är glad att han var publicerad författare innan han började blogga. (Eller skrev, för så länge sen som i förrgår, vilket i cyberrymden väl ungefär är en halv evighet.)

Uppdatering: och Rosetta har som hon skriver i kommentaren här nedan också skrivit om ämnet.

Och jag, jag kommer nog alltid att vara väldigt nöjd med att jag inte från början berättade för Norstedts att mitt manus baserade sig på texter som publicerats på en blogg. Och jag är också som sagt glad för att min förläggare och hennes kollega inte hade läst bloggen utan såg mitt manus som ett helt vanligt manus fast tillräckligt bra för att de skulle vilja ge ut det.

Jag kommer också alltid att vara glad, stolt och tacksam för all den feedback jag fick från läsare när jag skrev på bloggen.

Och även om det förmodligen hade varit enklare att inte skriva något om bloggbakgrunden på min bok, är det viktigt att det står där. För det är ett sätt att visa respekt för alla de läsare som läste mina texter och tillerkänna dem den betydelse de hade för mig. Och den betydelse själva tillblivningsprocessen hade för mig. Att skriva och publicera text på det där snabba sättet. Hitta ett sätt att undkomma prestationsångesten. Bara ge sig ut i cyberrymden med sina ord och låta dem finnas där. Ha styrfart. Veta hur man vill skriva.

Och det är ett sätt att visa att jo, det går. Det går att börja publicera en text på en blogg och sedan publicera det i bokform. Och jag är nöjd med resultatet.


* Ja, jag kryper till korset. Jag använder ordet bloggbok för enkelhetens och korthetens skull istället för mina egna precisiseringar som är lite omständliga även om jag tycker att de är mycket mer korrekta. ;)





2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, hej,
efter lite funderande kring det här med "bloggböcker" har jag skrivit ihop ett litet inlägg om det som man kan läsa här: http://rosettasten.com/?p=137.
Ha det så bra så länge,
Rosetta
P.S Jag har förresten beställt din bok, så jag hoppas kunna läsa den i helgen. :-)

Sabina sa...

Hej Rosetta,
Tack för ditt tyckande! Har länkat.

Kul att du beställt min bok!

/Sabina