måndag 18 juni 2007

nyttiga pannkakor på nytt sätt

Jag tycker att jag är skyldig den läsare som googlade sig hit via goda pannkakor ett recept. Eller en hint om ett recept, i alla fall. För jag är inte så recepträttrogen av mig, så det blir lite ungefärligt.

Jag trodde själv att jag hade övergivit det där med nyttiga pannkakor. Men det har jag inte, visade det sig.

Idag mixtrade jag fram en helt ny variant som testsmakarna, två tonåringar, glufsade i sig med vad som verkade belåtenhet och de sa åtminstone att de var jättegoda.

Knäck 3-6 stycken ägg i en bra bytta. Vispa. Rör ner ett antal deciliter mjölk eller havremjölk. Sedan vispar du i fullkornsdinkelmjöl i rätt så riklig mängd, lite havrefiber och lite vetemjöl om du vill tunna ut grovheten något och kanske också göra smeten mer lättstekt. Fyll på med mer mjölk om du vill ha en tunnare smet.
Smula i lite havssalt. Häll i lite ekologisk rapsolja eller lite smält smör. Sen tar du fram bästa lilla stekpannan och smälter en försvarlig mängd smör till första pannkakan så att pannan liksom blir insmord och mer samarbetsbar när det gäller att släppa ifrån sig pannkakan vid vändningsdags.
Vispa smeten ordentligt inför varje ny gräddning, annars tenderar allt det grova att lägga sig som en klump på botten.

Pannkakorna mättar längre och mer än vanliga vetemjölspannkakor.

Inga kommentarer: