måndag 25 juni 2007

pocket som förstautgåva och omslag som är lite extra

Jag spinner vidare lite på Daniels önskemål och förslag om en pocketupplaga parallellt med inbunden förstaupplaga när en bok ges ut. Jag tänker att förlagen skulle kunna göra något kul av en sån första pocketupplaga.

Om den är dyrare att köpa för att den ges ut parallellt med den inbundna förstaupplagan, skulle man kunna unna den något extra; prägla in "originalutgåva, version 2", kosta på den ett extra arbetat omslag eller göra något annat kul. Då blir den där första pocketen speciell, vilket i sin tur ökar chansen för att den ska sälja. Då finns det plötsligt två presumtiva målgrupper; dels de som vill läsa bums men föredrar pocket, dels de som tycker det är kul med samlarobjekt eller lite annorlunda böcker.

Månpocket kör ju sin grej med konstnärsomslag, men det finns många fler vägar att gå. Det kan handla om att göra själva omslaget lite mer stabilt utan att det ger en känsla av inbunden bok. Det kan handla om formgivning av omslaget som sträcker sig utanför formgivning av bilden som är på omslaget. Och omslagets insida, här finns massor med kul man kan hitta på! Mer lekfullhet och mer pretentiösa idéer; en kombination av dessa två faktorer tror jag man skulle komma långt med.

Och medan jag skriver det här bara poppar det upp olika idéer på hur och vad man skulle göra med pocketförstaupplagor. Jag ser det framför mig! Tussa ihop mig med en formgivare* som jag kan presentera mina idéer för så ska vi i vår tur presentera pocketomslag värdiga en dyr förstautgåva! ;)


* Ja, ja, jag förstår väl att formgivare kan tänka ut bra idéer själva. Men mina idéer är också bra. Fast jag inte är någon formgivare. ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar verkligen olika sorters utgåvor. Problemet är att det inte går ihop rent ekonomiskt för förlagen om det inte är en extremt säljande författare. En pocketutgåva med nytt omslag skulle antagligen inte gå med vinst om du inte sålde minst 10 000 ex och det är det inte så många böcker som gör. Det där med konstomslag är en ren marknadsföringsgrej, som i och för sig är trevlig, men kostnaderna för design, tryck etc hamnar antagligen på marknadsföringskontot och inte produktionskontot. Trist, men ack så sant.

Sabina sa...

Hej Rosetta,
Ja, jag vet*, du har rätt. Men storsäljarna kunde de ju göra sådär med. Och som Daniel föreslog ta ordentligt betalt för såna utgåvor, så blir vinstmarginalerna större.

*dvs det sista visste jag inte, att konstomslagen hamnar på marknadsföringskontot.