tisdag 29 maj 2007

publiceringspepp och annat som ska till



Jag vet inte om jag hade tagit mig samman och gjort ett manus av texterna som låg på bloggen, ännu mindre om jag hade skickat in det, om jag inte hade blivit så publiceringspeppad.

Förutom den stora dos som mina bloggläsare stod för, var det två kompisar som hejade på. Och så fick jag ett mail från Sigge Eklund.
Det var i slutet av augusti 2005. Jag hade skrivit till honom, i hans egenskap av Bloggportalenansvarig, och frågat en bloggadministrativ sak. Svaret kom snabbt, kortfattat. Och så skrev han något mer i det där mailet; han skrev
om min blogg och han uttryckte sig tvärsäkert. Han hoppades att jag skulle kontakta en förläggare och få texterna utgivna, skrev han bland annat.

Ändå, trots så mycket positivt peppande från olika håll, tog det många månader innan jag kom mig för att skicka in till förlag. För det var lite svårt att hålla fast vid andras positiva tilltro.


Det fanns en anledning till till att det blev av. Texterna var i vägen. Jag insåg att jag var tvungen att avsluta berättelsen på ännu ett sätt; det hade inte räckt med att stänga bloggen. Jag behövde sätta punkt lite tydligare, göra det skrivandet till en avslutad period för att känna mig fri att fortsätta med annat skrivande. Att redigera ihop ett manus, skriva ut, kopiera och skicka till förlag var det mesta avslutningssättet jag kunde komma på.

Och till slut var det inte bara något jag tänkte att jag skulle göra nästa vecka eller så; till slut blev det verkligen gjort.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du vågade! Och tog steget och lämnade in till förlag. Lycka till!

Kanalisera sa...

Otroligt creddigt att skriva en bok! Jag är djupt imponerad och avundsjuk. Ser fram emot att läsa den, så fort strandvädret behagar segla in.

Men känslan av att Jag gjorde det! är fantastisk. Jag skrev och satte upp en pjäs. Inte lika coolt som att skriva en bok, men ändå, Jag gjorde det!

Heja!

Sabina sa...

Hej Åsa och Kanalisera,
Tack för era ord som värmer!
Och till dig, Kanalisera, jag tror inte man kan jämföra coolhetsgrader. Coolt är att försöka förverkliga en idé, genomföra något kreativt, oavsett hur det går och oavsett vad det är. Och din pjäs blev vad jag förstår succé, så grattis till dig också!