onsdag 4 juli 2007

att vara ute och cykla är inte att vara ute och cykla


Rätt så ofta rapporterar media om miljövänligare bilar och miljövänligare lastbilar och andra sorters farkoster och åkdon som inte är särskilt miljövänliga än.

Det är ju finemang att industrierna börjar ta lite mer ansvar.

Men jag väntar ivrigt på att få höra om fler miljövänliga transportmedel och hur de utvecklas. Främst tänker jag på cykelinnovationer. Jag väntar på att Maraton, Monark, Helkama, Crescent och alla de andra ska börja presentera nya modeller och cykelhybrider. Cyklar med tak. Cyklar med tak och väggar. Cyklar med fyra hjul. Cyklar med trampkraft och annan extrakraft som man kan ta till vid behov. Nya sortens tandem där man cyklar två i bredd. Nya familjecykeln med plats för fyra eller fem. Visst ser man en och annan cykeltaxi med färgglatt preseningtak och visst ser man en och annan cykelkärra. Men ändå. Här finns ju hur mycket som helst att uppfinna och utveckla!

Korta bilresor skulle kunna minska drastiskt om man kunde cykla och vara lite mindre utsatt för regn och rusk och ha lite bättre bagagemöjligheter. Det finns hur många möjliga varianter på åkdon som helst som skulle kunna inta våra gator och konkurrera ut bilen på kortare transportsträckor.

Så sätt igång alla cykelfabrikanter, ligg inte och lura på era nya idéer i tysthet! För visst måste ni väl redan ha såna här idéer och tankar fast mycket proffsigare uttänkta?

Och när de väl presenterar sina innovationer hoppas jag att de får lika stort genomslag i media som bilfabrikanter får varje gång de presenterar en ny modell som är miljövänligare än de tidigare.

Uppdatering: Den mest cykeluppdaterade i bekantskapskretsen, min exman, har idag berättat om massor av cykelvarianter liknande de som jag efterlyser som redan finns; i Holland och som specialbeställda varianter här i Sverige. Så nu ska bara nåt hända som gör att de blir mer tillgängliga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Cykelbanor med tak behövs också.