tisdag 10 juli 2007

Att beskriva en bok, del 2

Sen boken kom ut har jag då och då haft lust att berätta vad jag ville med texten och varför jag skrev som jag gjorde. Då och då har jag fällt en och annan kommentar om det; några finns i tidigare bloggtexter. När det var dags att skriva debutantporträttet till Svensk Bokhandel fick jag ännu en chans.

Ändå finns det en del kvar att berätta. Mycket, pretentiöstycker jag ibland. Bara små tillägg, anspråkslöshetstänker jag andra dagar. Kanske kan jag delvis ursäkta min beskrivningsiver med att jag är debutant? Att jag ännu inte vant mig vid att slå mig till ro och låta texten ha sin gilla gång. Att jag är nybörjarentusiastisk inför själva processen att skriva en text och att jag gillar att prata om det.

Det är inte det att jag inte litar på textens och berättelsens styrkor, för det gör jag, och jag har haft tillräckligt många läsare som har bekräftat det. Men varje gång jag fått frågan i en intervju har jag funderat över mitt svar efteråt. Om jag egentligen har sagt det väsentliga. Varför jag inte nämnde det, och det och det. Varför jag bara pratade om det. Och samtidigt har jag, absolut av entusiastisk debutantiver, haft lust att visa; säga ”titta här, jag gjorde så här för att…” och ”Mina tankar med berättelsen var att…”

Men jag har inte velat skriva folk på näsan, utan visa respekt för att alla läser, upplever och tolkar texten på sitt sätt och låta dem göra det.

Fast om man drar det argumentet ett varv till, har jag som författare ju också rätt att tolka texten på mitt sätt, eller hur? ;) Därför har jag funderat på att lägga ut ännu en text om det här på bloggen. Fast inte som ett nytt inlägg. Utan putta in det i ett gammalt så att det inte är i vägen för alla som inte vill läsa det.

Jag har nu lagt in en beskrivning här. Jag kan inte säga att den är fullständig. Jag kan inte säga att jag står för den om ett eller tio år. Jag kan inte ens säga att texten ligger kvar om en vecka, och absolut inte att den ser ut såhär om några dagar. Men den förmedlar några av de idéer jag hade medan jag skrev och lite av de tankar jag haft i efterhand.

Jag vill uttryckligen varna alla er som vill ha era läsupplevelser ifred för att läsa texten. Gör det inte!!! Läs bara texten om ni är säkra på att den inte stör er egen läsupplevelse av boken. Och lova att ni alltid tar er rätten att känna er fria att ”bara” läsa och gilla en bok, känn er alltid fria att tolka och uppleva en bok på det sätt som är rätt för er, oavsett vad författare eller litteraturvetare eller andra har sagt eller skrivit om den bok ni läst. Lova.


Inga kommentarer: