måndag 13 augusti 2007

Min text höll inte måttet


Jag har blivit refuserad. Försökte få in en tjuvlyssning på populära Tjuvlyssnat i våras, men det är bara att inse att de inte tänker ta in den.

Och jag som var så mallig över att jag för en gångs skull lyckades memorera samtalet hyfsat väl ända tills jag kom till en dator och kunde skriva ner det... ;)

Här är mitt refuserade bidrag - en rörande rörig konversation som - det ska erkännas - var ännu rörigare och något längre i verkligheten, men jag hängde inte med i alla svängarna, fast jag lyckades få grepp om dialogens huvudspår:


Plats: på en indisk restaurang (som finns i en lokal där det tidigare låg en kinesisk restaurang):

Servitrisen frågar om kvinnan, 55+, som slagit sig ner i hörnet vill beställa.
Kvinnan: Jag tar kyckling
(På menyn finns två olika kycklingrätter)
Servitrisen: Vi har fem olika rätter och du kan välja två (servitrisen pekar mot griffeltavlan där rätterna står angivna)
Kvinnan: då tar jag Tandoor. Vad är det?
Servitrisen : Det är lerugnsgrillad kyckling.
Kvinnan: Grillad kyckling?... okej.
Servitrisen: Du kan välja två, vi har fem rätter och du kan välja två
Kvinna: Har ni fyra små rätter?
Servitrisen: Nej, vi har fem rätter och du kan välja två
(Kvinnan väljer till slut tomat dal)
Servitrisen: Vill du ha nan-bröd?
Kvinnan: Vad är det?
Servitrisen: Det är indiskt bröd
Kvinnan: Nej, inget indiskt, det är för starkt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju kul ju :-) Stackars (ovetande) tant, hon var kanske dement... nåväl, hennes smaklökar kanske fick igång henne sen....

Anonym sa...

Nu är den inte refuserad längre!