tisdag 14 augusti 2007

god, billig och nyttig snabbmat


Kom hem till ett nästan tomt kylskåp. Vrålhungrig. Var tvungen att snabbt hitta på en maträtt som uppfyllde mina behov: Det skulle gå snabbt, jättesnabbt. Det skulle inte vara ägg (idag igen). Det skulle vara en varm rätt med tuggmotstånd (dvs inte soppa eller gryta). Det skulle inte vara någon pastasås. (för jag hade ingen lust att vänta på att pastan skulle koka färdigt.)

Svängde ihop enklaste enkla som jag blev rätt nöjd med. Förmodligen finns rätten redan, men eftersom jag är usel på att förkovra mig i kokböcker - även de jag har hemma - kände jag inte till den innan.

Gör så här:
Fräs kikärter, salladslök, vitlök, tunna morots- och palsternackskivor (jag hyvlar dem när jag vill ha dem tunna) i sesamolja. Krydda med t.ex. någon färdig indisk kryddblandning; jag tog tikka masala och salt.

Tillagningstid: Inte mer än 5 min totalt.

(Rätten kan säkert varieras genom att kompletteras med allehanda ingredienser. Nästa gång satsar jag kanske på broccoli, tomater och/ eller färdigkokta linser)

2 kommentarer:

Anonym sa...

god, billig, nyttig och VEGETARISK snabbmat! Härligt! :-)

Sabina sa...

:)