söndag 9 september 2007

Sabina avslöjar: Detta visste ni inte om mig

Jag står rakryggat för att jag gjort det nördigaste nördiga man kan tänka sig. Under en period i somras när jag undrade hur det egentligen gick med försäljningen av min bok tänkte jag att jag kunde börja jag kolla in på Bokus vilka andra böcker de som köpt min bok också hade köpt. Varför besvära förlaget med såna världsliga ting som statistik när man kan göra sin egen ungefärliga uppskattning liksom. (Vilket man ju inte alls kan eftersom jag inte vet om kunder som köpt min bok, köpt ytterligare en var eller sju var, och därmed kan jag på det sättet bara göra en okvalificerad gissning på hur många ex av mina böcker som sålts hos Bokus, och en ännu mer okvalificerad gissning på hur många som sålts totalt)

Min tabell blev möjligen inexakt rent statistiskt men bra mycket mer levande och fantasieggande än om jag hade fått reda på antal ex. Och Daniels beskrivning över vilka romaner de som köpt hans bok på nätet också har köpt är väldigt beskedlig i jämförelse med min digra lista i bokstavsordning på titeln. Det ni. Fast den totala listan besparar jag er här. Jag ska inte heller säga hur många A4sidor den omfattade till slut. Och jag försäkrar att jag har slutat nu. Min nyfikenhet är mättad.

Jag vet att kunder som köpt min bok även har köpt böcker som
Full fart Molly, Analog elektronik, Arbetsrätten en översikt, Balansboll för en starkare och friskare kropp, En introduktion till förvaltningsrätten och Epidemiologi för hälsovetare.

Att böcker som Argumentationsteori, Energitjuvar, Ge svar på tal, Lev livet fullt ut i praktiken: meditationer, övningar och principer för ett frigjort liv och Varför väljer jag alltid fel partner? har sålts ihop med min bok, ler jag lite åt, men det förvånar mig inte. Inte heller har jag höjt på ögonbrynen åt alla bestsellers och nyutkomna deckare och romaner.

Men jag måste tillstå att jag är lite nyfiken på de personer som förutom min bok också köpte Träna och tävla med skyddshundar, Hamster - lycklig och frisk, Konsten att hålla ihop,Utfärd - berg och glaciärer och Garageboken. Och jag hoppas innerligt att den person som köpt Konsten att hålla ihop inte samtidigt känner igen sig i min bok, för då är det fara å färde. (Jag har några andra titlar jag kan rekommendera istället som passar mycket bättre)

Rimliga förklaringar är såklart att människor kan vara intresserade av både skönlitteratur, glaciärer och garage, köper presenter eller böcker till hela familjen. Men det är mycket roligare att föreställa sig att den som handlar, handlar alla böcker till sig själv, så jag kommer att hålla fast vid den teorin tills jag blir överbevisad. Vilket jag ofrånkomligen blir åtminstone när det gäller alla barnböcker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

välkommen till min releasefest!!! kolla länken till hemsidan. skitläskigt att kolla hur mkt man säljer ... ;=)

Anonym sa...

Jeezus, du har helt klart fört mer noggrann statistik än jag... Hm, jag kanske skulle mejla Bokus och Adlibris och begära ut en komplett försäljningslista. Eller ja, jag skulle ju kanske ha kunnat göra det om de varit statliga myndigheter och omfattats av någon sorts offentlighetsprincip vill säga...

Sabina sa...

Hej Lollo,
tack för inbjudan! Ska kolla in. Håller tummarna!!!

Hej Daniel,
Ja men gör det ändå! Vi kunde jämföra listor... Se vem som har flest hamsterböcker, självhjälpsböcker och garageböcker... Och se vem som har flest Stieg Larsson och andra bestsellers;)
Skämt åsido. Man får en viss förståelse för företag som vill veta vad deras kunder mer köper. Även om ens intresse som liten författare är på en mer nyfikenhetsnivå än marknadsföringsplaneringsbasis.