måndag 10 september 2007

Nicke Lilltroll - en odödlig figur?

Idag har jag googlat Nicke Lilltroll. Innan Leif G W Perssons uttalande (sorry, hittar inte länkarna till de första artiklarna) i somras hade jag aldrig hört namnet ens. Ingen av de artiklar om hans litterära åsikter som jag läste lämnade någon förklaring.

Jag fördjupade mig inte i det, men förmodade att det var något obskyrt barnprogram under sjuttiotalet som jag hade missat. Men det var det inte vet jag nu. Nicke Lilltroll var huvudperson i ett radioprogram för barn som sändes 1957-1965, läser jag i wikipedia.

Jag var inte född under Nicke Lilltrolls storhetstid så jag vet inte om han var den tidens Björne eller Drutten och Krokodilen eller Televinken. Är han en sån figur som man borde känna till? Borde han ingå i vårt kulturarv? Tas det för givet att alla känner till honom?

Det är intressant det här med referenser. Hur de som använder sig av dem automatiskt utgår från att andra känner till det de refererar till. Och hur många av dem som återger dem gör detsamma. Men de flesta referenser har ett bästföredatum. Sen är det för många som oförstående höjer på ögonbrynen.

Att Nicke Lilltroll trots sin i sammanhanget höga ålder - jag menar - vi pratar inte om något odödligt kulturellt fenomen här - tror jag åtminstone - funkade som referens och gick igenom som en oförklarad sådan kan ha berott på ett par olika saker. 1. Att tillräckligt många journalister är tillräckligt gamla för att veta vem Nicke Lilltroll var och anta att alla andra har nedärvt deras barndomskultur. 2. Att namnet Nicke Lilltroll i det här sammanhanget gav negativa associationer. 3. Att man av sammanhanget kunde utläsa Leif GW Perssons missnöje och att citatet verkade så slagkraftigt eller uppseendeväckande att det fick stå för sig själv.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är född på 70-talet och tror att jag hade Nicke Lilltroll på LP? I alla fall har jag lyssnat på det många många gånger.

Sabina sa...

Hej Skribent,
Där ser man! Jag är inte allmänbildad, helt klart. Ska konfrontera mina föräldrar och fråga varför de inte lät detta stycke barnkultur ingå i vårt skivsortiment.... ;)

PS Hur var han då, Nicke Lilltroll? Bra? Rolig?

Anonym sa...

Pappa lyssnade alltid på Nicke Lilltroll när han var liten, och härmar honom fortfarande ibland.
Fram till för ungefär 10 år sen sändes Nicke Lilltrolls Julafton varje julaftons morgon i Sveriges Radio.
På så vis har även jag, född 1979, kommit i kontakt med Nicke Lilltroll. Jag tycker det är mycket synd att SR inte längre sänder den lilla sekvensen på julaftnarna. Nicke Lilltroll finns iaf utgiven på CD, och jag kan i år glädja pappa med ett ex på julafton!