lördag 22 september 2007

Och rätt svar är...

...Carl Bildt!
Det var han som skrev texten.
Två personer har nämnt rätt svar. Agneta är den enda som har gjort det här på bloggen och som sitt slutliga alternativ så jag utnämner härmed dig som segrare i Etapp 1!

Men ett hedersomnämnande förtjänar min vän J som svarade så här till mig i ett mail:
Ja, Sabina, jag skulle tippa att texten är ungefär från tiden vid min födelse dvs 1965... och vem kan då ha författat den... lätt att tro på högerpolitiker typ Carl Bildt som vid den tiden började profilera sig politiskt men... jag tippar på Jan Guillou

Det kallar jag feeling för nutidshistoria! (Synd bara att du vacklade i sin övertygelse där på slutet.) Det var nämligen just precis 1965 som insändaren skrevs och publicerades i Svenska Dagbladet. Men mitt gulnade klipp är inte från SvD utan från Svenska Freds- och skiljedomsföreningens tidning Pax, som citerade insändaren i ett av sina nummer för ca 20 år sen.


Inga kommentarer: