måndag 5 november 2007

varva ner

Varje utåtriktat jobbmoment har sin uppstartsperiod och nervarvningsprocess. Det mesta pågår på det mentala planet, men man omsätter det i olika slags handlingar.

Innan jag ska hålla ett föredrag brukar jag försätta mig i en stämning jag tycker passar. Musik hjälper. Har jag inte möjlighet att spela någon bra förberedelselåt brukar jag lyssna på den inuti huvudet. Sen är det en slags avcheckning i hjärnan att man har koll på det man ska ha koll på.

När jag har jobbat på kvällen med något utåtriktat vill jag gärna ganska snabbt varva ner efteråt. Är det dagtid funkar det bra att vara speedad och energisk, men på kvällen vill jag inte försätta mig i en sån aktivitetsnivå. För att avprogrammera mig från det där energiska stadiet funkar det för mig att hatta runt hemma och göra tusen olika saker. Dutta lite här och dutta lite där.

Ikväll har det varit en sån där kväll med ett utåtriktat jobbuppdrag.

Och efteråt har tiden gått åt till en promenad och cykeltur i högst påtaglig höstmotvind, två koppar hett te, lite planlöst surfande, samtal, lite mailskrivande, ett par fåfänga försök att komma ihåg de där ämnena jag tänkte skriva på bloggen om. Nu är hela jobbkvällen placerad i någon mindre aktiv del av hjärnan och kvar är bara kravlösa tankar som kommer att göra det lätt att somna. Dessutom gäspar jag med en tätt återkommande frekvens, vilket borgar för att sömnen kommer att infinna sig inom kort. Det ser jag fram emot.

Inga kommentarer: