onsdag 28 november 2007

favoritdjur

I valet mellan en smygande tiger och några glatt hoppande delfiner väljer jag delfinerna. Jag gör det även om de är på den blå tandborsten och tigern är på den gröna. I valet mellan den slingrande ormen och den kramande koalan väljer jag koalan - oavsett vilka färger tandborstarna har.

I vår familj köper vi barntandborstar. Mindre borsthuvud - lättare att komma åt. Det var min tandläkare som rekommenderade mig detta för många år sen och jag följer sen dess hans råd.

Men tro inte att jag kan köpa vilka tandborstar som helst. Ånej. Jag står där på apoteket och väljer de med de finaste motiven. (Här känns det på sin plats att förklara att vad jag vet har alla barntandborstar motiv nuförtiden. Vill jag ha en liten tandborste, är jag hänvisad till tandborste med tecknad figur.) Det vill säga, de med de gulligaste motiven. Jag har tydligen en faiblesse för det när det gäller tandborstar. Det är inget genomgående drag i min smak, det vill jag verkligen betona; jag har ingenting gulligt för övrigt i accessoarväg, men jag vill inte ha djur verkar aggressiva när jag polerar min emalj. Det bara är så; jag har ingen bättre förklaring.

Tidigare, innan tandborstarna hade motiv, stod jag och valde i alla fall. Då valde jag färger. Vita tandborstar ratade jag; de var inte snygga. Helst skulle det vara blåa och gröna. Det brukade finnas någon glittrig i förpackningen också. Det var enklare på den tiden.

Inga kommentarer: