onsdag 24 oktober 2007

Vägverkets litterära ådra

För sisådär 13, 14 år sen hade Vägverket den allra mest förtjusande lilla annonskampanj i tidningen. Allmänheten uppmanades att iaktta försiktighet i trafiken så att inga älgrelaterade olyckor skulle uppstå.

Nu kunde man ju förvänta sig att denna myndighet skulle avleverera någon knastertorr snusförnumstig information i frågan och så fick det vara bra med det. Men nej då. Istället tog man hjälp av en litterär begåvning och producerade följande sällsamma textstycke:

I gryning och skymning
är älgen på språng

Jag var hänförd. Klippte ut annonsen ur tidningen och satte upp den på ytterdörren. Detta var poesi. Jag såg aldrig annonsen igen i någon tidning och jag tackade min lyckliga stjärna för att jag just denna dag låtit ögonen dröja kvar vid små avlånga 4-gånger-8-centimetersannonser.

Lyssna en gång till. Lägg märke till de musikaliteten, de rytmiska möjligheter som följer med denna trafikinformationens masterpiece of litterature.

I gry-ning och skym-ning
är älgen på språng

Funkar utmärkt som estradpoesi. Man kan köra den flera gånger efter varann och det blir särskilt effektfullt om man upprepar "älgen på språng"tre gånger under varje ramsa. Tro mig. Jag har testat. Inför en erfaren publik. Sen gick jag hem och kved ångestfullt och ville aldrig mer visa mig och aldrig mer deklamera något högt någonsin, men det berodde inte på den texten, det berodde på min alltför långa avslutningstext som jag inte hade vett nog att skippa.

Förresten. Faktum är att det är något mer med den där texten. Det är inte bara poesin och rytmen jag fastnar för. Det är också bilderna jag får i huvudet. Bilden av en älg som är på språng. Den är på väg. I full fart mot nya älgäventyr. Dags att rusa vidare i vardagen, hem till älgfamiljen kanske, vad vet jag om älgars tisdagseftermiddagar?

Min nästa fundering, eftersom jag inte är så insatt i älgars liv och leverne, är om de bara är på språng i gryningen och skymningen? Det låter precis som om de är förvärvsarbetande eller pendlande eller småbarnsföräldrar som ska hämta och lämna på dagis. För varför är de annars på språng just i gryning och skymning? Vad är det som händer då? Och vad har älgarna för sig mitt på ljusa dan? Är de stationära då? Står stillsamt vid en stubbe i skogen och gnager lakoniskt på något gott? Och hur är det med älghelgen? Är den bara på språng i gryning och skymning då också? Och pratar vi om typälgrusningstrafik under dessa tider? Och varför har den så bråttom? Varför går den inte lite makligt?


Inga kommentarer: