lördag 10 mars 2007

Jorden sedd från ovan

Yann Arthus-Bertrands fantastiska fotobok har den sakliga men passande underrubriken "Ett flygporträtt av planeten". Nu har den kommit i en ny svensk upplaga, med 90 nya bilder.
Bilder från boken finns även i stort format i utställningsform och turnerar runt i olika städer där de visas utomhus. De är vackra, mäktiga, sorgliga, skrämmande och omöjliga att inte stanna upp inför.

Det är jorden i sin skönhet, men också i sin sårbarhet. Det är porträtt av vår planet som väcker vördnad, men också vilsenhet. Värme, men också vanmakt. Glädje, men också ilska och ledsenhet.

Och jag kan inte hjälpa att jag drabbas av en naturligtvis naiv men omedelbar lust att visa de här bilderna för varenda makthavare i hela världen. För inte kan man se de här bilderna och fortsätta rusta för krig, eller fortsätta låta folk gå under av umbäranden, eller fortsätta med miljöförstöringen?

Jag kan inte tro det, jag kan bara inte tro det. Men jag är inte tillräckligt naiv - eller kanske är tillräckligt idealistisk ett bättre uttryck - för att försöka förvissa mig om att alla makthavare tar del av boken.

Jag bara önskar det, utan att göra något av min önskan. Jag bara önskar att de kunde titta på hans bilder och säga "okej, jag fattar. Vi måste lägga av nu. Vi måste skärpa oss"

2 kommentarer:

Petra sa...

Visst är det han som flygfotat en hjärtformad "söderhavsö"? I så fall vet jag vem det är (tror jag). Han tar ljuvliga foton. Och skrämmande.

Sabina sa...

Hej Petra,
Ja, det är det. Han finns på nätet också någonstans.