tisdag 11 mars 2008

Sveriges första kvinnliga yrkesjournalist

Wendela Hebbe levde på 1800-talet. Hon var en ensamstående trebarnsmamma som flyttade till Stockholm och blev Sveriges första kvinnliga yrkesjournalist. Hon var också romanförfattare.

I hennes hem var Carl Jonas Love Almqvist, Lars Hierta och flera andra kulturpersonligheter återkommande gäster.

Hennes liv skildras i biografin Wendela skriven av Brita Hebbe.

När jag läste boken första gången var jag själv ensamstående småbarnsmamma. Jag levde mig in i hennes situation och tyckte att det var uppbyggligt att läsa om hennes sätt att inte låta sin lust till intellektuell och kulturell stimulans begränsas av det faktum att hon var ensamstående. (Men utan sin syster som ständigt fanns till hands som avlastning hade hon kanske inte klarat det).

Wendela Hebbes liv gjorde starkt intryck på mig, så starkt att jag skrev några texter om henne senare.

Inga kommentarer: